Mumbai už nikdy nebude ako predtým!

Autor: Martina Trginová | 9.6.2014 o 15:31 | Karma článku: 5,94 | Prečítané:  885x

Tak znie veta videa propagujúceho otvorenie zbrusu nového mumbajského metra. Skvelá správa pre všetkých čo vedia, aké je to s dopravou v tomto najväčšom meste Indie zúfalé. 

NO KONEČNE! Povedala som si, akonáhle moje oči zachytili túto senzáciu v The Times of India. Už v roku 2009 som v jednom z článkov spomenula jeho výstavbu. Pri každej návšteve (tá posledná bola v Novembri 2013) som sa netrpezlivo pýtala známych, kedy sa už otvorí?! Odpoveď bola vždy rovnaká: "Who knows", sprevázaná pokrčenými plecami i čelom s neurčitým výrazom na tvári. A keď už Ind prizná svoju bezmocnú nevedomosť, myslí to vážne. Väcšinou totiž odpovedajú suverénne, aj keď absolútne netušia koľká bije. Vďaka čomu vzniká mnoho úsmevných, ale i nepríjemných situácií; napríklad pri pýtaní sa na smer, keď hľadáte cestu. Sú jednoducho takí a vôbec to nemyslia zle. Chcú len za každých okolností pomôcť a tiež sa tak trochu hanbia priznať, že niečo nevedia. Predsa vás nesklamú, keď ste ich už poctili svojou otázkou. A tak si v rýchlosti vymyslia hocičo, len aby ste tú svoju odpoveď dostali. Však čo na tom, že bude úplne mimo? Takže som s istotou prestávala veriť, že sa mumbajského metra niekedy dožijem (a to som pomerne mladá).

Ale kto čaká, ten sa dočká. Čo v Indii platí niekoľkonásobne a dodnes ďakujem tejto krajine za nekompromisný výcvik mojej trpezlivosti. V deň D 8.6.2014 teda bola oficiálne otvorená takmer 12 km trať spájajúca západnú štvrť Versova (kde som kedysi chodila do práce a kde má svoj byt aj slávna Bollywoodska herečka Priyanka Chopra) a Andheri s okrajovou časťou Ghatkopar vo východnom Mumbaji. Obyčajne by absolvovanie tejto trasy trvalo hodinu a pol, ale vďaka metru sa čas zníži len na 21 minút a zlepší tým život i nervy až miliónu obyvateľov (toľko dokáže metro prepraviť za deň). Pripomínam, že v megalopole akou je Mumbai, sa doslova tlačí okolo 15 miliónov ľudí, ktorých nikdy nikto presne nespočíta (obzvlášť tých v slumoch). Preto nečudo, že správu o metre, ktoré podľa médií "bude miešať karty" tak prežívam a teší ma. Zároveň ma napĺňa pocitom, že veci sú predsalen schopné hýbať sa vpred, aj keď už človek nedúfa. Je to síce malý krok pre Indiu (ktorej v poslednom čase karta aj vďaka novovzniknutému štátu Telananga), ale veľký krok pre Mumbai. Podrobnejšie o strastiach, aké tu človek pri preprave bežne prežíva sa môžete dočítať v článku Doprava v Bombaji

O projekte metra sa pošepkávalo už od roku 2007, avšak byrokracia je vec záludná a neobchádza ani Indiu. Oficiálne sa preto začalo s výstavbou až vo Februári 2009 štýlom krok dopredu, dva dozadu. Čo napovedá, že sa projekt značne predražil (z pôvodne plánovaných 25,6 miliárd rupií na neuveriteľných 43,2 miliárd). Od čoho sa samozrejme odvíja aj cena cestovného. Jeden lístok stojí od 10 do 40 rupií v závislosti od vzdialenosti, čo je pomerne dosť aj pre Mumbajčanov. Nuž, čas sú peniaze a za jeho šetrenie treba platiť. Kto si teda bude môcť dovoliť denne cestovať dlhoočakávaným "zázrakom" je teda otázne. Preto vláda žiada obmedzenie ceny lístkov od 9 do 12 rupií. Necháme sa prekvapiť a snáď motyka vystrelí. Pre porovnanie cena lístka vlaku (Mumbai Local Train), ktorý spája predovšetkým južnú a severnú časť metropoly a v podstate naďalej plní funkciu "metra" je najviac 15 rupií (2.trieda) za prejdených 50 km. V hlavnom meste Delhi, kde fungovalo až doposiaľ jediné indické metro (inak na veľmi dobrej úrovni), stojí lístok od 8 do 28 rupií. Oproti šiestim líniám dillíjského metra o celkovej dĺžke 190 km je to mumbajské síce len slabým odvarom, ale vďaka bohu aj za to. 

Názov novozavedenej linky je pomerne pragmatický - Metro I. Vytvára tak nádej, že by sme sa v budúcnosti mohli dočkať aj ďalších tratí. Plánované sú ešte 3. Obávam sa však, že čísla metra tu budú rásť asi takou rýchlosťou, akou sa Indii podarí regulovať neutíchajúci nárast populácie. V preklade - ťažko a zdĺhavo. Na mnohé veci som sa už prestala pozerať ružovo. I keď farbami to tu hýri jedna radosť krásne aj naďalej. Niekto by ma preto mohol nazvať skeptikom, či pesimistom, no ja tomu hovorím realita. Nádej však umiera posledná a tak ju s dôverou vkladám do blízkej budúcnosti výstavby infraštruktúry nielen v Mumbaji.

Na záver tejto "ódy na metro v METROpole" nech vám je prínosom spomínané propagačné video, za podmazu ako z dobrej Bondovky. Indovia vedia ako na to :)

A keď sa raz víťazoslávne týmto, podľa reklamy, ultramoderným metrom aj preveziem, podám hlásenie. Darmo, India je svetová veľmoc, napredujúca míľovými krokmi. A kto pochybuje, nech sa tam zbehne pozrieť sám; rozhodne sa prekvapí (samozrejme príjemne:)).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Rád si z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?