Darjeeling, West Bengal, India

Vlak dorazil do New Jalpaiguri, stanice, odkiaľ sa všetci pohýňajú do 2 hodiny vzdialeného Darjeelingu o siedmej večer. O tomto čase už okrem taxíka nezoženiete „shared“ jeep, ani autobus. Keďže mesto nevyzeralo trikrát vľúdne a chceli sme sa zobudiť radšej v horách ako v nejakej páchnucej pochybnej ubytovni vedľa stanice, oželeli sme 1200 rupií a nastúpili k nepálskemu taxikárovi – Bimbovi. Ten nás najprv presvedčoval o tom, že jeho meno znamená „slávny“, potom 20 minút básnil o jeho dlhoročnom vzťahu s o 10 rokou mladšou partnerkou, aby z neho nakoniec vypadlo, že nás vlastne pozýva prespať k nemu domov.

Už som bola poučená skúsenosťou s Gaganom, chlapíkom, ktorý nás na ceste do Manali nečakane uchýlil. Preto som ponuku radšej odmietla s tým, že veď si o desiatej večer nájdeme nejaký ten Guest House. Je začiatok Marca, sezóna sa rozbieha, Darjeeling je presláveným turistickým miestom, určite tam bude toho plno. A aj bolo. No všetko zatvorené. Blúdili sme hore – dolu po kopcoch, aby sme nakoniec zistili, že sa dnes veru neubytujeme. Toto bolo prvý raz, čo sa nám nepodarilo nájsť ubytko bez rezervácie aj o tejto nočnej hodine. A zrovna v Darjeelingu. Bimba bol už značne unavený, a tak to po hodine hľadania skúsil so svojou ponukou opäť. V tejto situácii nebolo veľmi na výber, preto sme súhlasili. Okrem toho je doma jeho sestra, čo nás pomerne ukľudnilo.

Vystupujúc zo zaparkovaného auta len podotkol, že jeho dom nie je hotel, preto nemáme čakať luxus. „Neboj Bimba. Zem máš? Prikrývku máš? To nám bude stačiť, len už poďme spať." Po 28mich hodinách strávených vo vlaku z Agry sa mi už kvalitne kučeravili oči. Cesta viedla hore úzkymi schodmi, kdesi do centra Darjeelingského slumu, aby sme zakotvili v pozbíjanej drevenici, ktorá mala namiesto strechy natiahnutý modrý igelit. Jeho sestra nám dala prikrývky, dobrú dobrú a poďme spať. O pár minút sa však Bimba vrátil aj s fľašou zvláštneho alkoholu , že on sa vyspí na gauči vedľa našej postele. Tak to teda nie! Sme síce vďačné, že máme kde skloniť hlavu, ale predsa len by bolo lepšie, kebyže si ustelie vo vedľajšej izbe. Našťastie pochopil a odkráčal.

Bimbovo kráľovstvo

Skoro ráno, sme sa živé a zdravé vybrali hľadať naše dvojnočné ubytko. Táto činnosť je asi najhoršia z celého cestovania, chodenie od dverí k dverám a zjednávanie. No ten pocit, keď nájdete milé a útulné miestečko s nádherným výhľadom na mesto za super cenu a víťazoslávne zložíte batožinu, je na nezaplatenie. A presne také sme v ten deň aj našli! Pri pohľade zo strechy som mala celý Darjeeling ako na dlani. Príznačnejšie sa ten guest house ani volať nemohol - Bird´s Eye.

Najprv sme sa vybrali vybaviť povolenie na návštevu Sikkimu. Nech to máme z krku a môžeme si bezstarostne užívať. Mesto samo o sebe je o niečo väčšie, hlučnejšie, preplnenejšie a menej pokojné ako som si ho predstavovala. No keď svieti slnko a vy sedíte na balkóne jednej z lokálnych čajovní alias Dhaba, pohľad na Darjeeling obklopený čajovými poľami a jarnou hmlou, má lepšie relaxačné účinky ako dúšok prvotriedneho „Super Fine Tippy Golden Flower Orange Piko One" Darjeelinského čaju. Ktorý inak vonia ako seno pre zajace so zvláštnou pachuťou. Vtáčiky čivrikajú a stromy sú posiate marcovými jarnými kvetmi rododendrónov rôznych farieb. Človek by sa až zaľúbil.

Plantáže kam len oko dovidí.

Návšteva čajovej továrne bola na tomto mieste nevyhnutnosťou. Veď je to práve čaj, ktorý stál pri zrode mesta a celosvetovo ho preslávil. Nevychytali sme síce pracovnú sezónu, no sprievodca nám aj tak všetko pekne povysvetľoval.

Prehliadka sa končila v dome Kusum, jednej z pracovníčok plantáží na dôchodku. Občerstvila nás čajom prvej triedy, ktorý sa lúhoval len 5 sekúnd, aby sa nám neskôr snažila niečo predať. Zamestnankyne dostávajú čaj z továrne každý mesiac zdarma pre vlastnú spotrebu. A aby si finančne prilepšili k dôchodku, snažia sa ho turistom popredávať, čo je údajne zakázané. Kusum, ktorej meno znamená kvet (vcelku výstižne takto na plantážach), nás preto vystríhala, aby sme o tom nikomu v okolí nehovorili.

Ešte aj v nej sa snúbila história Darjeelingu. Otca mala Angličana a mamu Nepálku.

Naši pocestní bodyguardi s krycím názvom "Chocolate, chocolate!"

Na druhý deň sme sa dali zlákať výletom za východom slnka, odrážajúceho sa na vrcholkoch Himalájí. Nevadilo nám ani, že sa vyrážalo niečo po štvrtej ráno. Lákadlom bola osemtisícovka Kanchenjunga. No keď ste na mieste, všetko to nadšenie zaraz opadne, vďaka nasledujúcim dôvodom. Ide o typicky turistické miesto, z ktorého si miestni urobili dobrý biznis. Státie na parkovisku za 10 rupií, na balkóne 20. Ak je vám vonku zima, čo ráno o piatej bola, môžete sa kochať pohľadmi zo sklenenej budovy za 30, alebo ísť do špeciálnej de lux lóže za 40. Celé to vo mne evokovalo Titanic. My, obyčajní ľudia z podpalubia, by sme pomreli ako prví a zachránila by sa len najbohatšia smotánka. Na mieste sa predávala káva a cigarety. Takže ak ste boli takto ráno bez raňajok hladní, bohužiaľ.

Ale ak si odmysím atmosféru, vcelku to ušlo.

Po skončení tejto masovky, ktorá nás viac znechutila ako nadchla, sme šľapali naspäť pešo. Míňali sme dedinky, prebúdzajúce sa do nového dňa. Čaj na uliciach sa varil, cesto na samosy a paranthy miesilo. Všade vôňa a ranná atmosféra, dym prerušovaný ostrými lúčmi slnka. Idylka.

Budhistický chrám Dali

Pred vchodom do Darjeelingu nás už vítala preslávená železničná stanica s tzv. "toy vláčikom", ktorým môžete absolvovať výhliadkovú jazdu po okolí. Pravdu povediac, predstavovala som si ho trochu luxusnejšie a krajšie.

Poobedie sme zakončili v zoologickej záhrade, kde môžete vidieť aj Červenú pandu. Milé to zvieratko. V areáli ZOO sa nachádzalo horolezecké múzeum, kde sme našli výbavy všetkých možných výprav, mnoho fotiek a vecí, ktoré rozprávali svoje vlastné príbehy. Bolo to úžasné. Múzeum ma oslovilo azda viac, než samotné zvery.

Ňuňuňuňu... gombík.

Darjeeling je jedným z tých relatívne čistejších a chilloutových mestečiek, ktoré sa oplatí vidieť. Pre mňa bude oldschoolovou veľkou dedinou, kde podobne ako v Shimle a iných britských horských staniciach, ostáva duch anglického vplyvu navždy živý nielen v podobe budov. Zároveň je najlepšou východzou stanicou do Sikkimu - zabudnutého kráľovstva.

V meste a jeho okolí nájdete aj mnoho kostolov a kresťanských centier.

Už sa len rozlúčiť s čajovým kráľovstvom, aby sme sa po ceste do našej ďalšej zastávky - Sikkimu, mohli kochať šírošírymi plantážami obklopenými nádhernou prírodou.